János vitéz


daljáték három felvonásban

Bemutató: 2012.09.21.

Nagyszínház

Zenei vezető: Bókai Zoltán

Díszlettervező: Horesnyi Balázs

Jelmeztervező: Rátkai Erzsébet

Koreográfus: Vincze Balázs

Sound designer: Ditzmann Tamás

Rendezőasszisztens: Markó Rita

Súgó: Juhász Piroska

Ügyelő: Háber László


Szereposztás

Kukorica Jancsi: Wunderlich József, Sándor Péter

Iluska: Györfi Anna, Hekler Melinda

A gonosz mostoha: Sólyom Katalin

Bagó: Sándor Péter, Götz Attila

Strázsamester: Ottlik Ádám

Francia királylány: Hekler Melinda

Francia király: Stenczer Béla

Bartolo, a falu csősze: Urbán Tibor

Az előadás időtartama: kb. 2 óra 45 perc
 

Közreműködik a Pécsi Nemzeti Színház Énekkara, a Pécsi Balett, és a Pécsi Szimfonietta
 

A Petőfi-mű ihletettségében készült daljáték már az ősbemutatón óriási sikert aratott, és egymás után százhatvanötször játszották el. Erre a magyar színházi életben korábban nem volt példa. Alig fél szezon alatt kétszázezer néző látta az előadást, a zenés játék kottájából félmillió, szövegéből egymillió példány fogyott el. Néhány hónapon belül huszonkilenc vidéki színház vette meg a darab előadási jogát. A János vitéz az első magyaros témájú zenés színpadi játék, amelynek 1904-es bemutatása a magyar öntudat ápolására való igényt elégítette ki, amit a pesti polgár akkorra már a színháztól is elvárt. 

Bakonyi Károly számos nagy sikerű operettlibrettó szerzője (Bob herceg, Mágnás Miska). Heltai Jenő vígjátékai kifinomult technikával, ironikusan jelenítették meg a polgári létforma erkölcsi ferdeségeit. Verses színműveiben (A néma levente) különböző korok vígjátéki hagyományait újította meg. Kacsóh Pongrácz zeneszerzőt, Csipkerózsika című daljátékára felfigyelve Bakonyi Károly felkérte a János vitéz megkomponálására. Kacsóh a munkát 5 hónap alatt végezte el. 

„Bakonyi 1903 tavaszán szűk baráti körben hozta szóba először, hogy a Petőfi János vitézének színpadra alkalmazásának gondolatával foglalkozik. Ez azonban meglehetősen nehéz feladatnak ígérkezett, hiszen a »verses népmese« nagyon sok olyan elemet tartalmazott, amelyek alkalmatlanok voltak a színpadra. Például az eredeti mese folyamán sűrűsödő vad és erőszakos, később pedig fantasztikus epizódok. Végül is két cselekmény-motívum maradt meg a számára: Iluska és Jancsi szerelmének kezdeti és a halált legyőző csoda árán végül is elért boldogsága, illetve a törökverő-franciamentő hadi kaland. A daljáték harmadik felvonásának librettója mintegy »továbbírta« Petőfi meséjét, amelyben eredetileg »A tündérnemzetség gyönyörű körében / S kedves Iluskája szerető ölében / Mai napig János vitéz őkegyelme / Szép Tündérországnak boldog fejedelme.« Ezzel ellentétben Bakonyiék úgy döntöttek, hogy a távozó Bagó furulyaszavának vonzására Jancsi hazaindul, majd, némi tétovázás után Iluska is követheti. Lehull róla a tündérruha. A színpad »nyílt változása« után a végre egymásra lelt fiatalok megérkeznek a rég elhagyott faluba, új otthonukba.”

(Részlet Székely György tanulmányából)
 

Galéria

  • 2013. 04. 29. | 19:00

  • 2013. 04. 29. | 15:00

  • 2013. 04. 27. | 19:00

  • 2013. 04. 27. | 15:00

  • 2013. 04. 11. | 19:00

  • 2013. 03. 24. | 15:00

  • 2013. 02. 27. | 15:00

  • 2013. 02. 26. | 19:00

  • 2013. 01. 9. | 15:00

  • 2013. 01. 8. | 19:00

  • 2013. 01. 8. | 15:00

  • 2013. 01. 7. | 15:00

  • 2012. 12. 26. | 19:00

  • 2012. 12. 26. | 15:00

  • 2012. 12. 25. | 19:00

  • 2012. 12. 22. | 19:00

  • 2012. 12. 19. | 15:00

  • 2012. 12. 19. | 11:00

  • 2012. 12. 18. | 15:00

  • 2012. 12. 13. | 15:00

  • 2012. 12. 12. | 15:00

  • 2012. 12. 1. | 19:00

  • 2012. 12. 1. | 15:00

  • 2012. 11. 15. | 19:00

  • 2012. 11. 15. | 15:00

  • 2012. 11. 14. | 19:00

  • 2012. 11. 7. | 19:00

  • 2012. 11. 7. | 15:00

  • 2012. 11. 6. | 19:00

  • 2012. 11. 6. | 15:00

  • 2012. 11. 4. | 17:00

  • 2012. 11. 3. | 19:00

  • 2012. 11. 3. | 15:00

  • 2012. 11. 2. | 19:00

  • 2012. 10. 28. | 19:00

  • 2012. 10. 27. | 19:00

  • 2012. 10. 26. | 19:00

  • 2012. 10. 18. | 19:00

  • 2012. 10. 17. | 15:00

  • 2012. 10. 16. | 19:00

  • 2012. 09. 26. | 19:00

  • 2012. 09. 25. | 19:00

  • 2012. 09. 23. | 15:00

  • 2012. 09. 21. | 19:00